Recent Posts

Archive

Tags

Inteligenta artificiala in HR, acum sau peste 10 ani?

44% dintre companii consideră că inteligența artificială este una dintre cele mai importante tendințe care va schimba semnificativ funcția de HR, în timp ce 38% (față de 47% în 2017) consideră aplicațiile mobile și social media un trend care influențează funcția HR.



Deși la nivel global trend-ul este din ce în ce mai pronunțat pentru automatizarea sarcinilor de rutină prin inteligență artificială, doar 25% dintre companiile din România în 2018 cred că perioada în care tehnologii precum inteligența artificială și automatizarea proceselor vor fi suficient de avansate pentru a influența funcția de HR este de 2-5 ani, pe când 13% spun că acest lucru se întâmplă chiar în momentul de față, iar 19% se așteaptă ca această perioadă să fie de 6-10 ani.


Realitatea este ca inteligența artificială este deja prezentă în HR, mai ales în recrutare și de putem aștepta ca următorul nostru interviu să fie cu un robot. Poate chiar Dora, robotul pentru recrutare de la Targu Mures, de ce nu? Companiile au baze de date mari de candidați pe care le-au construit de-a lungul anilor și primesc mai multe CV-uri decât oricând. Analiza automată a CV-urilor cu AI eliminare timpul de prelucrare manuală a acestora (realizată de recrutori) și reduce timpul de angajare cu aproximativ 80%.


Preocuparea scăzută a companiilor din România față de digitalizarea proceselor HR nu face altceva decât să confirme ultima poziție pe care o ocupă România in topul digitalizării din Uniunea Europeană, potrivit raportului Comisiei Europene (CE) privind Indicele economiei și societății digitale – DESI 2018.


Mesajul departamentelor de HR din România este că nu sunt prea dispuse să se schimbe și să se modernizeze, deși digitalizarea și automatizarea înlocuiesc seturile de competențe existente într-un ritm tot mai crescut. Asta în contextul pieței locale, unde 60% dintre companii nu au făcut din transformarea digitală partea centrală a strategiei lor de business, doar 4 din 10 companii considerând digitalizarea o prioritate, după cum reiese din studiul “Barometrul digitalizării”, realizat de Valoria și Doingbusiness.ro.


Iată ce alte informatii relevă studiul “Tendințe și provocări în HR 2018”, realizat de Valoria în parteneriat cu Business Mark, despre viziunea digitală a funcțiilor HR în companiile din România.


Automatizarea proceselor de HR, în scădere

Dacă 59% dintre companiile respondente spun că folosesc programe software pentru administrarea resurselor umane, 53% folosesc programe software pentru pontaj (față de 60% în 2017) iar 50% folosesc programe software pentru salarizare (față de 55% în 2017). Mai puțin de un sfert dintre companii utilizează un software pentru managementul performanței angajaților, soft pentru recrutare sau pentru managementul programelor de compensații și beneficii.


Interesant este că aceste procente au scăzut față de anul trecut, desi vorbim din ce în ce mai mult despre digitalizarea întreprinderilor, iar procesele HR sunt în centrul fiecărei organizații. Un procent în creștere este cel de 19% pentru soft pentru managementul cursurilor și perfecționării angajaților, față de 13% în 2017.

Remarcăm și în 2018 aceeași tendință a companiilor de a folosi soluții informatice punctuale, care abordează un anumit proces în mod individual (ce salarizare, pontaj etc.), fără a putea vorbi de integrarea acestor procese într-un tool unitar, mult mai puternic și efficient. Tocmai aceasta ar fi o componentă cheie în procesul transformational către întreprinderea digitală a viitorului.


Jumătate dintre companii văd un impact pozitiv al tehnologizării HR

La fel ca anul trecut, și la ediția din 2018, jumătate dintre companiile respondente spun că sistemele sau procesele existente de gestionare a recrutării au un impact pozitiv asupra capacității companiei de a furniza un HR efficient, deci vedem semne bune înspre conștientizarea utilității tehnologiilor noi și în acest domeniu.

Dintre companiile respondente, 56% consideră că utilizarea tehnologiei în HR este de importanță crescută pentru măsurarea performanței departamentului de Resurse Umane, iar 37% sunt indecise sau cred că este doar oarecum important.


Bugetul de digitalizare in HR

Aproape 7 din 10 companii spun că au aproximativ același buget ca și anul trecut alocat pentru digitalizarea funcției de HR, 7% au crescut acest buget cu mai mult de 20% în 2018, iar 6% au avut o creștere cu mai puțin de 20%. Totuși pentru 12% dintre companii acest buget a scăzut în 2017 cu mai mult de 20% față de anul trecut, în timp ce 6% au avut o scădere cu mai puțin de 20% a acestui buget.


Concluzie

O posibilă explicație pentru scăderea interesului în digitalizarea proceselor HR se poate regăsi în contextul economic și politic actual, în care 27% dintre companii spun că nu fac investiții în a doua parte a anului 2018 față de numai 18% în prima parte a anului, conform studiului Valoria “Evoluția afacerilor în România în 2018“.

Însă, în această luptă pe talentele din piață este probabil să câștige companiile care exploatează tehnologia pentru a utiliza la maximum potențialul datelor din sistemele lor de resurse umane. Specialiștii din domeniu sunt însă de părere că automatizarea proceselor de lucru din HR le va permite recrutorilor și celor care activează în domeniul resurselor umane să se concentreze mai mult pe strategia de recrutare și pe planificarea proceselor implicate în acest demers, precum și pe menținerea unui nivel ridicat de implicare a angajaților.


Cum ne pregătim angajații pentru meseriile viitorului dacă nu avem un HR adaptat viitorului?